Tämä sivu on auttamassa sinua valitsemaan itsellesi sopivin liikuntamuoto. Tuntien tuntikuvaukset löydät aina varausjärjestelmästä (i) eli infonapin takaa! Osa lajeistä löytyy varausjärjestelmästä viikkotunneista, osa taas kursseina.

Jooga ja kehonhuolto

Kehosi ja mielesi voivat tuoda sinulle valtavasti iloa ja onnea elämääsi. Kehonhuollon ja jooga -tunneilla huollamme kumpaakin. Voit tulla hoitamaan jumejasi tai rauhoittumaan ja keskittymään joogan ja kehonhuollon rentouttavaan ja palauttavaan maailmaan.

Yin-jooga

on rauhoittava ja tasapainoittava joogamuoto, joka sopii kaikille. Erityisesti se palvelee kankeita, paljon treenaavia ja stressaantuneita. Yin-jooga edistää syvien sidekudosten aineenvaihduntaa ja liikkuvuutta ja hoitaa etenkin alaselkää ja lonkkia. Asennoissa viivytään pitkään, 2-10 minuuttia, mikä opettaa myös läsnäolon taitoa. Yin-jooga rauhoittaa hermostoa, joten sen jälkeen uni maittaa erityisen hyvin. Et tarvitse aiempaa jooga- tai edes liikuntataustaa.

Ilmajooga

Ilmajooga on uudenlainen ja hauska tapa tehdä joogaharjoitusta ja se nostaa perinteisen lattialla tehtävän joogaharjoituksen ilmaan. Välineenä ilmajoogassa käytetään katosta roikkuvaa silkkiliinaa, jonka avulla harjoitteita tehdään. Asanoita tehdään tunnilla kokonaan lattialla, osittain liinan kanssa ja myös kokonaan ilmassa. Liina antaa sinulle tukea ja kannatusta ja sillä on voimistava ja notkeuttava vaikutus. Lempeä ilma-jooga on rentouttava ja aloittelijoille sopiva tunti, jolle et tarvitse aiempaa kokemusta. Keskitymme hengityksen ja liikkeen rentouttavaan vaikutukseen ja pidämme lempeällä ilmajooga -tunnilla aina myös rentoutuksen. Tunnilla saatetaan tehdä myös muutamia alkeisinversioita. Ilmajoogaa ei suositella henkilöille, joilla on jokin akuutti kiputila, tasapainohäiriöitä, viherkaihti tai akuutti välilevyn tyrä. Ilma-jooga ei ole paras harjoitusmuoto myöskään, jos olet matala tai korkea verenpainepotilas, kärsit tasapainohäiriöistä tai olet raskaana.

Restoratiivinen jooga

Tällä tunnilla ei varsinaisesti tehdä mitään, vaan levätään. Käytämme paljon vilttejä, tyynyjä ja remmejä tukeaksemme itsemme yksinkertaisiin asentoihin, joissa rentoudutaan 5–20 minuutin ajan. Harjoitus hoitaa kipuja, kireyksiä, unettomuutta ja niveliä ja auttaa painonhallinnassa ja palautumisessa. Kaikki stressioireet lievittyvät, koska kortisoli- eli stressihormonitasot laskevat voimakkaasti. Pukeudu mahdollisimman mukaviin vaatteisiin lämpimästi ja ota halutessasi muutama viltti mukaasi. Voit myös käyttää motion välineitä.

Kehonhuolto ja liikkuvuusharjoittelu

Tällä tunnilla huollamme koko kehon sormenpäistä olkapäihin ja varpaista kallonpohjaan niin, että tuntuu. Tavoitteena on hyvä ryhti ja kivuton, joustava keho, jossa kaikki nivelet liikkuvat niin kuin pitää. Teemme erilaisia harjoitteita syvävenytyksistä faskioiden herättelyyn. Tunti sopii kaikille, kunhan polvesi taipuvat ja pystyt olemaan polviesi varassa.

Vinyasa flow

Tällä joogatunnilla loihditaan hiki pintaan! Tehdään vahvaa, hidasta liikettä hengityksen tahdissa. Haetaan potkua reisiin, pakaroihin ja keskivartaloon, notkistetaan faskialinjoja ja haastetaan tasapainoa hauskalla tavalla. Tuloksena on vahva, virkeä olo ja suloinen tyyneys pääkopassa. Tunti sopii jo jonkin verran treenanneille ja joogaltaan haastetta kaipaaville.

Bungee

Bungee workout tunnilla saat oivan treenin hauskalla tavalla. Päälle puettavat valjaat ja bungee köysi keventävät liikkeitäsi ja mahdollistavat hyppimisen, juoksemisen, liitämisen ja lentämisen! Tällä tunnilla myös syke kohoaa ja saat lihaskuntoharjoitteille uutta puhtia. Pystyt itse vaikuttamaan hyvin tunnin intensiteettiin. Bungee sopii hyvin terveelle peruskuntoiselle liikkujalle, joka toivoo harjoitukselta jotain uutta ja hauskaa näkökulmaa 🙂

Akrobatia ja käsilläseisonta

Näillä tunneilla teemme akrobatiataitoja yksin, pareittain tai ryhmässä sekä harjoittelemme tietä kohti käsilläseisontaa sekä käsilläseisonnan variaatiota. Kuperkeikat, kärrynpyörät sekä päällä- ja käsinseisonnat tulevat tutuiksi turvallisesti ja hauskalla tavalla ja taitavimmat harjoittelijat voivat siirtyä flikkeihin tai voltteihin. Näille tunneille voit myös osallistua, mikäli olet normaalikuntoinen liikkuja.

Tankotanssi (tai tankoakrobatia)

Tankotanssi kehittää voimaa, notkeutta, kehonhallintaa ja ennen kaikkea itseluottamusta. Välineenä käytetään katosta lattiaan yltävää tankoa, joka voi olla staattinen tai pyöriä. Tankoilu on hauska ja monipuolinen tapa pitää kuntoa yllä ja on oiva vaihtoehto perinteisille voimaharjoittelun tavoille. Tangolla pyöritään, kiivetään, tehdään liikkeitä seisten, istuen tai ylösalaisin. Suosittelemme tankotanssin alkeiskurssia harrastuksen aloittamiseen.

Ilma-akrobatia

Ilma-akrobatia on ilmassa eri välineillä tapahtuvaa akrobatiaa ja on hauska tapa kuntoilla. Ilma-akrobatiassa kehittyvät erityisesti voima ja notkeus ja se lisää itseluottamusta omaan kroppaan ja mieleen. Ilma-akrobatiatunneilla voit kokeilla eri ilma-akrobatiavälineitä, kuten trapetsia, rengastrapetsia, vertikaalikangasta, köyttä sekä mm. liinoja ja bungeevyötä. Suosittelemme ilma-akrobatian alkeiskurssia harrastuksen aloittamiseen.

Parkour (lapset)

Parkour on hauska ja monipuolinen lasta monipuolisesti kehittävä harrastus, kulttuuri ja jopa elämäntapa. Tule kehittämään ketteryyttä, luovuutta ja liikumistasi sekä sisällä & ulkona hauskoilla harjoituksilla. Motion varustelu takaa mainiot olosuhteet parkourin harrastamiseen, mutta sään salliessa, saatamme käydä myös pihalla harjoittelemassa.